Thursday, September 11, 2014

Murder and puppies

Sandy Hingston, writing for Philadelphia Magazine, thinks the commenters on Jezebel are "batshit." She has a point:  http://www.phillymag.com/news/2014/09/10/just-cant-even-jezebel-anymore/.

Wednesday, September 10, 2014

Fun with Viddler, part 2

This is what happens when multiple Gawker blogs all cover the same topic.

Back in March, Nancy Grace was a guest on Good Morning America to discuss the Oscar Pistorius trial.  For some reason, she began braying about pornography, and everyone in the room kind of ignored her.

Timothy Burke at Deadspin took some of the broadcast footage and uploaded it using the Viddler platform.  The clip then made its way onto YouTube, and from there it was shared by various websites.  Gawker and Jezebel bloggers both gave their takes, but instead of using the Viddler clip, they simply embedded the YouTube version.  This became a problem when Gawker filed a copyright notice and had the clip taken off YouTube, resulting in a bizarre error message:



























































Yes, Gawker Media managed to block their own video from being seen on Gawker!

Here's the part that confuses me, though:  I don't understand why Gawker would be the ones to claim copyright over this video, rather than ABC.  There's a slight jump cut in Burke's clip, but it's not as though he manipulated the audio or added music or anything.  How do you claim copyright over something which you took from somebody else?

Tuesday, September 9, 2014

Fun with Viddler

Yesterday, Keith Olbermann devoted a segment on his show to the NFL's handling of the Ray Rice situation.  His belief is that any official involved in the "cover-up" should resign immediately.

Naturally, this clip wound up on Deadspin.  What caught my attention, though, was that Deadspin edited the post during the evening.  I think they originally uploaded the Olbermann clip using Viddler, then swapped it out.

Viddler is a video hosting platform, and Deadspin often uses it to embed footage which has recently aired on television.  It's a way to upload a video quickly without waiting for the copyright holder to provide an "official" version of the same clip.  This practice of swiping TV footage has resulted in at least one lawsuit for Deadspin:  They were sued last year by Dr. Phil's production company for uploading footage from his show before it could air in a majority of TV markets.

With regards to the Olbermann clip, I'm fairly certain Deadspin uploaded the clip using their Viddler platform, then replaced it with a YouTube clip once that became available.  I'm not saying this action violated copyright law.  I'm not even saying Keith Olbermann or the people working on his show would give a crap.  It just seems somewhat sketchy, especially in light of the aforementioned lawsuit.

Here are notes I made to show the chain of events.

The Olbermann YouTube channel uploaded the segment at approximately 6:13 P.M., eastern time. Deadspin managed to embed the segment with the Viddler platform at 5:27 P.M.  The show itself originally aired on ESPN 2 at 5:00 P.M..

I checked the Deadspin RSS feed a bit before 7 P.M., and it showed the Olbermann clip as formatted with the Viddler platform.  (See below.)  The length of that video was 6 minutes, 36 seconds.  The Deadspin RSS feed tends to run on a bit of a delay, and I expected it would later show the clip formatted with the YouTube player.  Sure enough, when I checked the RSS feed a couple minutes later, the Viddler version was gone, and in its place was the YouTube version.  (See below.)  The length of that version is 5 minutes, 24 seconds.

Here's a comparison of how the story looked on the RSS feed before and after 7 P.M.

Version 1 (Viddler):





















Version 2 (YouTube):





















If you can upload a segment from a TV show an hour before your competitors, it gives you an advantage in terms of going viral.  Your article will have a better chance of getting shared on Twitter, Facebook, Fark, etc...  It reminds me of how a stock trader might take advantage of a faster technology to get a leg-up on his competitors.

Sunday, September 7, 2014

The Deadspin way, part 4

1.)  Get a tip from a guy named "Michael" who claims he saw 7'3 NBA player Hasheem Thabeet flying uncomfortably in coach class.
2.)  Post the supposed photos of Hasheem without bothering to confirm the details of Michael's story.
3.)  Collect 128,000 pageviews.
4.)  Reveal two days later in an update that it wasn't actually Hasheem in the photos.
5.)  Try to do better the next time.

Saturday, September 6, 2014

The Deadspin way, part 3

1.)  Get a tip from a football fan named "Tom" who claims his friend received a trash-talking letter from Mark Richt.
2.)  Share the image of a letter and write your article as though the whole situation is legitimate.
3.)  Collect 78,000 pageviews.
4.)  Update your story when Mark Richt calls the letter fake.
5.)  Try to do better the next time.

Friday, September 5, 2014

The Deadspin way, part 2

1.)  Post a picture of a public billboard with the word "dick" on it.
2.)  Collect 130,000 pageviews.
3.)  Reveal in an update that the picture of the billboard was actually a photoshop.
4.)  Try to do better the next time.

But wait!  Let's gets a word from the man who created the photoshop.  Was he at least impressed by the coverage his photo received?
















Oh....

Wednesday, September 3, 2014

Kotaku under scrutiny

A lot of conspiracy theories have been floating around these past few weeks regarding Kotaku and gaming journalism in general.  Some of the theories seem a bit thin.  Other theories involve aspects of people's personal lives which aren't relevant to gaming journalism.  However there was at least one accusation which proved to have substance, and that involved Kotaku's Patricia Hernandez.    

Talking Ship has a good recap, titled "Patricia Hernandez Covered Her Friend's Games, And Didn't Disclose It," in which they lay out a timeline showing the relationship between Hernandez and a game developer named Anna Anthropy.  Online conversations had indicated the two were living together during the summer of 2012.  Hernandez later promoted Anna's games in several posts on Kotaku without disclosing that they were friends

At least four of Hernandez's posts have been updated with the following note:
(Update: full disclosure... the game's creator, Anna Anthropy, was housemates with me and a mutual friend in the summer of 2012.)"
fifth post, from December of 2012, hasn't yet received an update, although I think it should.

Shortly after that first allegation surfaced, people started saying Hernandez had promoted games for another friend named Christine Love without disclosing their relationship.  As a results, two more of Hernandez's posts were updated with the following note:
(Update: full disclosure...Love and I are friends.)
These updates are in accordance with a pledge made by Stephen Totilo to make any connections between writers and subjects more clear in the future:
We appreciate healthy skepticism from critics and have looked into—and discussed internally—concerns. We agree on the need to ensure that, on the occasion where there is a personal connection between a writer and a developer, it's mentioned. 

Tuesday, September 2, 2014

B.S. math, part 2

Here's another case of "One step forward, many steps back," courtesy of David Christopher Bell.

In a June edition of B.S. stories, Bell talked about a Chinese man who supposedly got trapped in South Korea after his passport was defaced by his 4-year-old son.  Lots of news sites posted a photo of the passport, although it turns out the scribble marks were added digitally.  The Chinese Embassy in Seoul eventually had to state for the record that this story was bogus.

Let's see how Gawker Media fared as a whole:

Casey Chan at Gizmodo reported the story as true.  He got 223,200 pageviews.
Gabrielle Bluestone at Gawker reported the story as true.  She got 80,100 pageviews.
Mark Shrayber at Jezebel reported the story as true.  He got 30,000 pageviews. 
Brian Ashcraft at Kotaku was the only person to report the story was fake.  He got  62,000 pageviews.

Adding those numbers up, you've got roughly 330,000 Gawker readers who were fed the hoax, and 62,000 Gawker readers who were given the truth.

That's over a 5:1 ratio!